نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3344
-
الف
+

آبدات تاریخی ثبت شده افغانستان از مرز 5 هزار بنا گذشت

معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از ثبت بیش از 5 هزار بنای تاریخی این کشور خبر داد.

به گزارش آی فیلم2، «محمد رسول باوری»، معاون فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان طی یک مراسم در ولایت بلخ گفت: تعداد آبدات تاریخی این کشور از مرز 5 هزار بنای ثبت شده گذشته و حکومت در قسمت بازسازی، تعمیر و مراقبت از این آبدات توجه جدی دارد.

وی اظهار داشت: تعدادی از آثاری که در زمان جنگ‌ به سرقت رفته بودند، از کشور‌هایی چون امریکا، جاپان و چین برگشت داده شده و وزارت اطلاعات و فرهنگ در تفاهم با چندین وزارت خانه مصمم می‌باشد که از هویت و آبدات تاریخی حفاظت و مراقبت نماید.

آبدات تاریخی ثبت شده افغانستان از مرز 5 هزار بنا گذشت

همچنان «مطیع الرحمان کریمی» رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ در این مراسم اظهار داشت: وزارت اطلاعات و فرهنگ در نظر دارد که در ایام تجلیل از هفته فرهنگ، تور گردشگری را از سراسر کشور راه اندازی کرده و به آبدات تاریخی سفر داشته باشد.

کریمی ادامه داد: بیش از صد بنای تاریخی در ولایت بلخ وجود دارد که این آمار شامل آبدات ثبت شده در ریاست اطلاعات و فرهنگ می‌باشد و در این بین شاید آبدات ثبت نشده هم وجود داشته باشد.

وی بیان نمود که تعدادی از اماکن و آبدات تاریخی بازسازی و تعمیر شده‌اند اما وضعیت بعضی از آبدات تاریخی نگران کننده است و من از مراکز و ارگان‌های مسئول تقاضا می‌کنم که در این عرصه توجه بیشتری داشته باشند.

کشور افغانستان با تمدن چندین هزار ساله، میزبان و پاسدار هزاران اثر برجای مانده تاریخی است که نیازمند توجه لازم در جهت حفظ و نگهداری از آن می باشد.

ع ا / ح ح 

نظر شما
ارسال نظر